Prohledejte tento blog

sobota 11. července 2015

Roky pod psa

Pokud Vás lákají knížky, při kterých se trochu zasmějete, trochu si popláčete, ale rozhodně se u nich nenudíte, tak dnes mám pro Vás jeden moc fajn letní tip -
ROKY POD PSA.



Ahoj, hlásím se Vám z letního dovolenkování :-) Od poslední recenze mám knížek načtených spoustu, ale na psaní recenzí se mi toho času bohužel tolik nedostává...  Nebudu to tedy zbytečně prodlužovat a jdeme na to!

Než australský spisovatel Markus Zusak vyplodil světoznámé dílo Zlodějka knih (2005), na které jsme si mohli před nějakým časem zajít i do kina, napsal právě Roky pod psa, a to v roce 1999. Byla to první část trilogie s hlavními postavami bratrů Rubena a Camerona Wolfových.
Druhý díl také již v češtině vyšel, ale ještě jsem ho nečetla :-). Více info zde: http://www.argo.cz/knihy/202621/smecka-rvacu/

Jsem moc ráda, že nakladatelství Argo tuto knížku vydalo, protože by jinak čtenáři mohli být ochuzeni o opravdu skvělý čtenářský zážitek.
Pod v podstatě primitivním dějem se totiž skrývá vskutku literární skvost, který rád poškádlí čtenářovy emoce.

Hlavním hrdinou celého příběhu je patnáctiletý Cameron Wolf, který žije se svými rodiči a sourozenci na předměstí velkoměsta. Spolu se svým o rok starším bratrem Rubenem  se protloukají svým "náctiletým" životem a srší bláznivými nápady a šílenými puberťáckými názory. Přestože musí žít velmi skromně, jejich život je bohatý na to, že se prostě pořád něco děje. Cameronův život se ovšem jednoho dne zcela otřese v základech, protože se bezhlavě zamiluje do "dívky svých snů". Od té doby začíná jeho citové bláznění, kdy se snaží onu dívku zaujmout a neustále přemýšlí nad tím, jestli má takový "lůzr" (jak ho jednou jeho bratr otituloval) vůbec naději na opravdovou lásku.

Celý příběh je velmi citlivou a emočně bohatou sondou do duše dospívajícího chlapce, jehož nitro je mnohem čistší, než by se na první pohled mohlo zdát. Pod slupkou tohoto ušmudlaného, hubeného a věčně neupraveného kluka se totiž skrývá neuvěřitelně citlivý vypravěč, který touží po tom největším citu - LÁSCE.

Jelikož Markus Zusak psal Roky pod psa v době, kdy se i on sám proměňoval z chlapce v muže, mistrně se dokázal vcítit do duše hlavního hrdiny a je docela možné, že kniha v sobě nese i jisté autobiografické rysy...  ???

Celá kniha je psaná v první osobě z pohledu již zmiňovaného chlapce Camerona, je rozdělená na jednotlivé kapitoly a děj je často doprovázen i popisem Cameronových snů, které se mu v noci zdají.

Za sebe mohu říci, že se mi kniha četla opravdu velice dobře. Smála jsem se u ní a byla jsem i smutná, ale to už k ní prostě patří.

Dle mého názoru je to kniha, kterou si může přečíst v podstatě kdokoli od přibližně 15 let. Své čtenáře si najde u dospívajících i u dospělých čtenářů.


Ukázka z knihy Roky pod psa:

Samozřejmě jsem chtěl mít ty ženský z katalogu, jenomže nebyly... skutečný. Byly jen dočasný.
A budou takový pořád - člověk je jen vytáhne a pak zase schová.

,,Jak se máte?"
,,Dobrý."

Sarah a Bruce vstoupili na verandu a zašli dovnitř. I teď si ještě pořád pamatuju, jak se ke mně blížili po ulici. Pořád to vidím.
Nejhorší na tom bylo, že ne tak dlouho potom dal Bruce Sarah kopačky kvůli nějaký jiný holce. Na dalších stránkách se s tou náhradnicí dokonce setkám, ale jen proto, abych si ji krátce prohlídnul. Pár slov. Pár slov u vchodu...
Připadala mi v pohodě, ale vlastně nevím.
Vlastně nevím nic, ne doopravdy.
Já...
Vlastně možná vím jen to, že toho dne, kdy jsem seděl na přední verandě, když jsem se díval na Sarah a Bruce, jsem něco cítil a že jsem si přísahal, že pokud někdy budu mít holku, budu na ni hodnej, nikdy ji nebudu trápit, nebudu na ni sprostej a nikdy, nikdy jí neublížím. To jsem si slíbil a byl jsem naprosto přesvědčenej, že to dodržím.

,,Budu na ni hodnej, " řekl jsem.
,,Budu."
,,Budu."
,,...budu."







Autorem Roků pod psa je již několikrát zmiňovaný Markus Zusak.


Knihu vydalo nakladatelství Argo v roce 2014
(http://www.argo.cz/onas/)


Z anglického originálu The Underdog přeložila Viola Somogyi.


Počet stran 148, vydání první.


V kamenných obchodech je kniha k dostání za 198 Kč.




Mé hodnocení: 5/5


Žádné komentáře:

Okomentovat

Všech komentářů si velmi vážím.